Bonnefanten overtreft verwachtingen in 2018

Het Bonnefantenmuseum kijkt terug op een ongekend succesvol kunstzinnig jaar. 2018 bracht dankzij het verrassende aanbod een breed en divers museumpubliek op de been: tot en met 27 december wisten maar liefst 132.000 bezoekers de weg naar het museum te vinden. De grote publiekstrekkers waren de spectaculaire eerste Nederlandse museale tentoonstelling NEW SUNS van video- en filmkunstenaar Kahlil Joseph.

De liefdevolle presentatie over de Amerikaanse tiener Randy door Robin de Puy, de meesterwerken in Tien topstukken on tour: Voor Nederland verworven dankzij de BankGiro Loterij en de wonderlijke video-installaties van Melanie Bonajo in The Death of Melanie Bonajo. De recent geopende grote overzichtstentoonstelling Someone is in my House van David Lynch trok in de eerste weken al 13.000 bezoekers en belooft ook in de eerste maanden van 2019 veel mensen naar Maastricht te trekken.

Op naar 2019, ‘never a dull moment’

Ook in 2019 wil het Bonnefantenmuseum betekenisvolle educatieve, esthetische, intellectuele en culturele ervaringen bieden aan een breed en divers publiek. Het motto van het programma zal dan ook opnieuw ‘never a dull moment’ zijn. Het belooft een jaar met voor ieder wat wils te worden en met volle aandacht voor de succesvolle koers die het Bonnefanten sinds enkele jaren vaart: een onderscheidende programmering met een oriëntatie op kunst en kunstenaars die niet, of nog niet op de meeste mainstream podia te vinden zijn.

 

Lees ook dit artikel: De 5 mooiste musea in Maastricht

 

Tentoonstellingsprogrammering 2019

Liefhebbers en fans van Lynch kunnen uiteraard nog tot en met 28 april hun hart ophalen en de meest volledige overzichtstentoonstelling van zijn beeldend werk ooit, bezoeken.

 

 

Eind januari openen drie bijzondere tentoonstellingen: nieuwe abstractie in Pressing Matter van de Amerikaanse kunstenaar Dan Walsh, de experimentele tentoonstelling Een Postume samenwerking. Ine Schröder en haar Archief waarin Schröders weinig bekende maar baanbrekende kunstenaarschap wordt getoond, en de collectiepresentatie hedendaagse kunst Beating Time met vijf gastbijdragen. Ruim een maand later opent de lang verwachte tentoonstelling Meester van Elsloo. Van eenling naar verzameling waarin de complexiteit en mysterie van deze laatmiddeleeuwse beeldsnijder met noodnaam wordt gepresenteerd.

Vanaf eind mei toont de Libanese kunstenaar Marwan Rechmaoui, de winnaar van de prestigieuze tweejaarlijkse Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA), zijn soloproject en tevens opent gelijktijdig in samenwerking met Jan van Eyck Academie BACA projects. Het Bonnefanten Pinkpop-up museum brengt pop-icoon en begenadigd fotograaf Andy Summers met een serie foto’s die Summers maakte tijdens de tournees met The Police. In het museum zelf is vanaf juni tot en met oktober een totaaloverzicht te zien van Summers’ fotografisch werk, onder de titel A Certain Strangeness.

Het jaar wordt afgesloten met een grote overzichtstentoonstelling van de Duitse kunstenaar Paloma Varga Weisz. In het voorjaar van 2018 wist het Bonnefanten dankzij steun van het Mondriaan Fonds de monumentale installatie Galgenfeld van Varga Weisz aan te kopen. Een bijzondere aanvulling voor de collectie; Galgenfeld bezorgde Varga Weisz haar internationale doorbraak en vormt tevens een vroeg sleutelwerk en hoogtepunt in haar oeuvre. Deze installatie zal een van de hoogtepunten in de tentoonstelling zijn.

 

 

 

Lees elke dag het laatste nieuws

Ontdek dagelijks gratis een samenvatting met het laatste toeristische nieuws van wereldwijde bestemmingen, hotels, vliegmaatschappijen en touroperators.

 

Comments are closed.