Vlaanderen ‘hackt’ wereldberoemd schilderij om de liefde te aanbidden

Vlaanderen heet iedereen welkom – ongeacht wie je graag ziet. Om die boodschap met kracht de wereld in te schieten, vervangt Toerisme Vlaanderen de zijpanelen van het wereldberoemde schilderij ‘De aanbidding van het Lam Gods’ door foto’s van echte koppels.

In het origineel van de gebroeders Van Eyck flankeren Adam en Eva sinds 1432 enkele religieuze taferelen. Vandaag maken ze plaats voor koppels die niet altijd de wind mee hebben. Die boodschap van inclusie en diversiteit mag ook in Vlaanderen nog breder gedragen worden volgens initatiefnemer Toerisme Vlaanderen.

“Het idee om ‘De aanbidding van het Lam Gods’ te koppelen aan de aanbidding van liefde in al zijn vormen, ligt voor de hand. Echtheid staat centraal in dit werk, net als de liefde,” zegt Peter de Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen. “Vandaag is het makkelijk om Adam en Eva te zijn als je binnen de lijntjes kleurt. De gebroeders Van Eyck schilderden de lijntjes anders, op hun eigen manier. Heel wat koppels doen dat vandaag ook en dat veroorzaakt nog altijd opschudding. Vlaanderen draagt in woord en daad diversiteit en inclusie hoog in het vaandel. Daarom zetten we deze ‘hack’ op poten. We zetten tegelijk ons unieke kunstpatrimonium én toeristisch Vlaanderen als culturele en inclusieve bestemming in de kijker.”

 

Lees ook dit artikel: Op de fiets door Vlaanderen

 

Iedereen die ‘ware liefde’ mee wil aanbidden, kan meedoen. Van de hack werd een korte film gemaakt. Wie dat wil, kan de film delen – met of zonder een eigen foto. Wie een eigen foto oplaadt, figureert mee in de intro van de film. Op de site kan de film gepersonaliseerd worden.

‘De aanbidding van het Lam Gods’ is één van de meest invloedrijke religieuze schilderijen ter wereld en het meest gestolen kunstwerk aller tijden. Het monumentale ‘Lam Gods’ werd geschilderd op eikenhouten panelen bedekt met dun mengsel van krijt en dierlijke lijm. De figuren werden aangebracht in ettelijke laagjes olieverf. Het miniatuurwerk en de lichtdoorlatende verf zorgen voor een extra dimensie: er lijkt een innerlijke gloed in het schilderij te zitten. De gebroeders Van Eyck hebben door middel van die technieken de manier waarop we naar kunst kijken voor altijd veranderd. Hun optische manier van schilderen maakte kunst zo levensecht dat het angst inboezemde. Adam en Eva die het ‘Lam Gods’ flankeren zijn er stille getuigen van.

Hun overdonderende naaktheid werd door de elite afgekeurd

. Om die reden werden in 1781 de zijpanelen verwijderd naar aanleiding van een bezoek van Jozef II. Ook Frederik Willem III kon hun naakte schoonheid niet waarderen. In 1816 kocht hij de zijpanelen van het Lam Gods – met uitzondering van Adam en Eva. Viktor Lagye ging in de 19e eeuw nog een stapje verder. Hij schilderde de originele zijpanelen na – niet naakt, maar deftig gekleed.

 

 

Ware liefde kan steun gebruiken – ook in Vlaanderen. Adam+Eva van dezelfde soort. Zolang koppels aan dat criterium voldoen, vinden we het best. Heel wat geliefden passen niet in dat plaatje. Die ware liefde kan op minder begrip rekenen. Recente feiten en cijfers leggen dat bloot:

Nederland staat vandaag op een iets of wat teleurstellende 12de plaats op de Rainbow-europe rangschikking, met een gemiddelde score van 49,88%. De heftige reacties op de zwart-witte kus in de televisieserie ‘7de Laan’ waren massaal. Niet alleen Nederland worstelt onderhuids met interraciale liefde. Uit onderzoek van de South African Reconciliation Barometer blijkt bovendien dat nog altijd 23 procent van de Zuid-Afrikanen ‘interraciale relaties’ sterk afkeurt.

 

 

 

Lees elke dag het laatste nieuws

Ontdek dagelijks gratis een samenvatting met het laatste toeristische nieuws van wereldwijde bestemmingen, hotels, vliegmaatschappijen en touroperators.

 

Comments are closed.