Bezoek Going Back to Forget in TENT van Sara Hamadeh

Volgende week donderdag vindt de performance A Refusing Machine door kunstenaar Sara Hamadeh plaats. Hierin schetst Hamadeh een beeld van de recente militaire geschiedenis waarin politiek, technologie en populaire cultuur verweven blijken.

Op 15 december presenteert Efrat Zehavi Anonymous Glossy, een kunstwerk vermomd als luxe tijdschrift, met een daarbij aansluitende discussie en lezing. Ook zal een videoproject van performancekunstenaar Nicola Unger een week-lang in TENT worden vertoond. Deze events maken deel uit van het publieksprogramma dat parallel aan de groepstentoonstelling Going Back to Forget plaatsvindt.

Sara Hamadeh – A Refusing Machine

Terwijl dagelijks honderden amateurvideo’s van militaire vliegtuigen en drones boven Syrië online verschijnen, schetst Sara Hamadeh een beeld van de recente militaire geschiedenis waarin politiek, technologie en populaire cultuur verweven blijken. In een performance combineert zij het vertellen van verhalen met archiefmaterialen en mediabeelden om een verband te leggen tussen luchtoorlog, de cockpit en de menselijke rol. Sara Hamadeh is kunstenaar en onderzoeker met een achtergrond in filmwetenschappen. In haar onderzoek richt ze zich op oorlogsbeelden en de machtspolitiek achter de productie en distributie van die beelden op het internet.

 

 

Efrat Zehavi – Anonymous Glossy

Efrat Zehavi presenteert Anonymous Glossy, een kunstwerk vermomd als luxe tijdschrift. Deze beeldrijke glossy staat vol faux-advertenties en portretten van Rotterdammers, die vertellen over hun ervaringen en verlangens. Voor de lancering van dit bijzondere project gaat Özkan Gölpinar met de kunstenaar in gesprek, geeft onafhankelijk curator en criticus Nat Muller een lezing en draagt Landa van Vliet voor uit de verhalen.

Efrat Zehavi (Israël, 1974)

Is beeldend kunstenaar wonend en werkend in Rotterdam. Ze werkt met theatrale ensceneringen van mensfiguren, in klei gemodelleerd naar bestaande personen, waarmee ze existentiële vragen en maatschappelijke verhalen verbeeldt. In Praag leerde ze van de beste poppen-animatoren het klassieke animatievak.

Nicola Unger – Transmission: Symmetries in Fate

Nicola Unger presenteert een video-installatie op het grensvlak van documentaire, animatie en dans rondom genetische en culturele overdracht. In haar performance behandelt Unger het lichaam als ‘container’ van geschiedenissen en van de toekomst van generaties. Wat dragen generaties bewust of onbewust op elkaar over? Hebben we daar zelf controle over? Of zijn wij alleen marionetten van ons DNA? Performancekunstenaar Nicola Unger is geïnteresseerd in de connectie tussen generaties en de (bewuste en onbewuste) herhaling van patronen en geschiedenissen. Ze creëerde een persoonlijk archief van documentatiemateriaal van haar eigen achtergrond en familie van 1890 tot nu. Inspiratiebron is het werk van de Hongaarse psychiater Léopold Szondi die stelt dat onze voorvaderen in onze recessieve genen zitten en heimelijk onze keuzes beïnvloeden. Ze studeerde ‘Angewandte Theaterwissenschaften’ in Giessen en bij DAS Theatre in Amsterdam.

 

 

De kunstenaars in Going Back to Forget volgen de sporen van hun eigen familiegeschiedenis, om zo op zoek te gaan naar hun verwevenheid met de historische gebeurtenissen en migratiebewegingen die de wereld waarin ze vandaag leven hebben gevormd. De persoonlijke zoektocht van elk van de kunstenaars resulteerde in werken waarin de kunst van het verhalen vertellen, rituele handelingen, materiële sporen, zintuiglijke impulsen als geur en smaak, schaduwbeelden en de eigen aanwezigheid terugkerende elementen zijn.

 

Lees elke dag het laatste nieuws

Ontdek dagelijks gratis een samenvatting met het laatste toeristische nieuws van wereldwijde bestemmingen, hotels, vliegmaatschappijen en touroperators.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Comments are closed.