Een dagje Otago Rail Trail

Terwijl ik in de trein richting Enschede zit en het vlakke, soms wat saaie Nederlandse landschap aan me voorbij glijdt, denk ik terug aan de prachtige reis die mijn vriend en ik 2 jaar geleden maakten.  Een 6-weekse actieve reis door (naar mijn mening) het meest afwisselende land ter wereld: Nieuw-Zeeland! Tijdens ons bezoek aan dit bijzondere land, besloten we iets oer-Hollands te gaan doen: fietsen! Al van meerdere mensen hadden we vernomen dat de Otago Rail Trail zeer de moeite waard is. Ook zou het fietsen hiervan, na het maken van 5 meerdaagse rugzak trektochten, eens een welkome afwisseling van de spierbelasting zijn…  de keuze was snel gemaakt, de planning last minute aangepast en voor we het wisten gingen we op pad.

De Otago Rail Trail werd eind twintigste eeuw in gebruik genomen als spoorlijn tussen Dunedin en Central Otago. Omstreeks 1990 werd de trail gesloten en uiteindelijk bedacht men dat het leuk zou zijn om deze route klaar te maken voor recreanten. Vandaag de dag is de trail 150 kilometer lang en wordt deze gebruikt door fietsers, wandelaars en paardrijders. Wij kozen ervoor om in 1 dag van Wedderburn naar Clyde te fietsen, een afstand van zo’n 77 kilometer, grotendeels bergafwaarts.

Een slot is hier niet nodig

Op de eerste dag van ons geboekte arrangement, melden we ons bij het kantoor dat logistiek alles voor ons geregeld heeft. We krijgen een fiets toegewezen, mijn vriend (fervent mountainbiker en racefietser) krijgt klikpedalen en we krijgen een reparatieset. Geen slot? Nee, geen slot. Volgens de medewerker die wij spreken is dit absoluut niet nodig. Ohja, we waren alweer bijna vergeten dat we in het land zijn waar eerlijkheid de mens siert.

otago-1

We worden met een busje afgezet in Wedderburn. Inwoneraantal: 10. We hebben een cabin in de Wedderburn Lodge, met een prachtig uitzicht op … bijna niks. Slechts groene heuvels en een blauwe lucht. In de aanwezige “store” kunnen we eten, drinken en iets lekkers kopen. Er blijkt niet veel lekkers over te zijn maar in een ijsje hebben we wel trek. Ook hier krijgen we weer te maken met de altijd eerlijke houding van de Nieuw-Zeelanders: betalen kun je in de honesty box. In Nederland zou zoiets nooit mogelijk zijn.

De volgende ochtend staan we vroeg op, pakken onze spullen en nemen we een stevig ontbijt. De trail loopt achter de lodge langs en al snel zijn we onderweg. 77 Kilometer, here we come! Het eerste deel van de trail stijgt licht en na ongeveer een half uur trappen bereiken we het hoogste deel van de trail: 618 meter boven zeeniveau. “It’s all downhill from here” staat er op het informatiebord geschreven. Wishful thinking, komen we later achter.

otago-2

otago-3

De omgeving van Central Otago is werkelijk prachtig. Groene, heuvelachtige landschappen worden gevuld met honderdduizenden schapen en af en toe een andere fietser. Heerlijk, die stilte en die rust! Af en toe passeren we een klein dorp (je zou het beter een nederzetting kunnen noemen) of moeten we een tunnel door. We zijn hierop bedacht en hebben onze hoofdlampjes meegenomen, dat maakt het fietsen in het pikkedonker toch een stuk makkelijker. Bovendien zorgen de tunnels voor een aangename verkoeling, buiten is het kwik inmiddels opgelopen tot zo’n 32 graden, eigenlijk te warm om de hele dag in de brandende zon op de fiets te zitten. De trail is hobbelig en stoffig en gaat lang niet altijd downhill.

otago-5

Halverwege de dag gaan we ergens op een terras zitten. Alhoewel we nauwelijks andere fietsers tegenkomen, zit het bomvol met nog meer stoffige en in fietskleding gehulde helden. Na een koude cola en een zak chips voor het zout, fietsen we verder. Het is inmiddels al 15.00 uur, de benen zijn aardig moe en de lucht begint langzaam maar zeker te betrekken. We moeten nog zo’n 15 kilometer, maar willen voor de bui los barst binnen zijn, het stof en zweet van ons lichaam wassen, contactlenzen uitdoen en even niet op een zadel hoeven zitten is ook wel fijn vooruitzicht. Aangekomen in het westernstadje Clyde worden we warm onthaald door de medewerkers van het kantoor vanuit waar we gisteren per busje vertrokken zijn. We mogen douchen en leveren de fietsen en het materiaal in. Tijd om de Otago Rail Trail te verlaten. Wat een heerlijke dag hebben we gehad!

otago-4

otago-6

De Otago Rail Trail is niet moeilijk en voor iedereen met een basisconditie goed te behappen. Je kunt de hele Rail Trail in 2 dagen fietsen, houdt er wel rekening mee dat je altijd een dag bergop moet fietsen. Wij reden 77 kilometer in ongeveer 7 uur (incl. stops) maar dit was grotendeels naar beneden fietsen. Je kunt de trail ook in kortere etappes verdelen, er zijn in Otago genoeg aanbieders die je helpen met het samenstellen van jouw fietstocht.