Bonnefanten presenteert eerste Europese museumsolo Kahlil Joseph

Het Bonnefantenmuseum toont als eerste Europese museum een grote solopresentatie van de Amerikaanse kunstenaar en filmmaker Kahlil Joseph. De tentoonstelling NEW SUNS bestaat uit zaalvullende multidimensionale filminstallaties, aangevuld met werk van kunstenaars als Arthur Jafa, Noah Davis en Henry Taylor met wie Joseph een nauwe verwantschap voelt.

Daarnaast toont Joseph in het Bonnefanten een primeur, een nieuw autonoom filmwerk waaraan hij al geruime tijd werkt en waarvan ook de titel pas bij de opening wordt onthuld. De publieksopening van Kahlil Joseph – NEW SUNS vindt plaats op 30 november om 20.00 uur in het Bonnefantenmuseum.

Kahlil Joseph

Kahlil Joseph werd door zijn ouders Keven Davis en Faith Childs-Davis van jongs af aan aangemoedigd om zich te interesseren voor de kunst. Eind jaren 90 verlaat Joseph Seattle en trekt naar Los Angeles waar hij, net als zijn ouders, terecht komt op de Loyola Marymount University. Hij volgt er de filmopleiding en uiteindelijk zorgen lessen over Aziatische cinema en het zien van onconventioneel hedendaags filmwerk uit dit spectrum, voor een ommekeer in zijn benaderingswijze van het medium film. Hij laat de geijkte manier van het filmen los en richt zich op zijn eigen verhaalwijze, vertelt vanuit zijn eigen perspectief en zijn Afro-Amerikaanse identiteit. Vooral dankzij de samenwerking met filmregisseur Terrence Malick, vormt Joseph grotendeels zijn eigen stijl. In commerciële producties voor artiesten als Flying Lotus (2012) en Kendrick Lamar (2013) is deze zichtbaar. Maar pas wanneer onafhankelijk van elkaar de curatoren Kara Walker en vervolgens zijn broer Noah Davis (1983-2015) enkele van zijn werken opnemen in verschillende groepstentoonstellingen in 2014, respectievelijk in het Institute of Contemporary Art in Philadelphia en The Underground Museum in Los Angeles, is de basis van zijn kunstenaarschap gelegd en verfijnt hij zijn stijl. Recente tentoonstellingen in The Museum of Contemporary Art, het New Museum, het Tate Modern en tijdens Art Basel Unlimited, markeren Josephs definitieve doorbraak in het topsegment van de internationale kunstwereld.

 

 

Krachtig palet

In zowel Josephs autonome werk als werk in opdracht, geeft zijn standpunt hem een krachtig palet om te werken vanuit de emotie van het leven; vreugde en pijn, leven en dood, identiteit en spiritualiteit. Joseph vangt ze in alledaagse scènes afgewisseld met angstaanjagende, droomachtige beelden. Wellicht nog belangrijker dan beeld is de muziek in zijn werk. Het beeld is haast ondergeschikt aan de bewust en zorgvuldig gekozen muziek die hij vervolgens verbasterd tot nieuwe composities ter versterking van de visuele beelden. Of zoals hij zijn werken zelf noemt, het zijn ‘visuele riffs’.

 

 

In de tentoonstelling NEW SUNS zijn onder andere de volgende kunstwerken te zien: Until the Quiet Comes (2012), m.A.A.d. (2014), Wildcat (Aunt Janet) (2016), Wizard of the Upper Amazon (2016), AliceTM (You don’t even have to think about it) (2016) en Black Mary (2017).

Bonnefantenmuseum

Het Bonnefantenmuseum zet met deze tentoonstelling een volgende stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten in de programmering, met een herkenbare oriëntatie op de ‘verborgen canon’. Kahlil Joseph – NEW SUNS sluit naadloos hierbij aan. Joseph brak als kunstenaar door met veelgeprezen werk en tentoonstellingen in de VS, maar in Europa en Nederland is hij nog relatief onbekend. Voor het Bonnefantenmuseum is het daarnaast uniek om een tentoonstelling met filminstallaties van deze omvang te presenteren.

 

Lees elke dag het laatste nieuws

Ontdek dagelijks gratis een samenvatting met het laatste toeristische nieuws van wereldwijde bestemmingen, hotels, vliegmaatschappijen en touroperators.

Comments are closed.