Sculpturen gemaakt van auto-onderdelen, zwarte schilderijen en prachtige Japanse mannentasjes

Sculpturen gemaakt van samengeperste auto-onderdelen van John Chamberlain en de schilderijen van Pierre Soulages waarin zwart de hoofdrol speelt zijn deze herfst te zien in het Ludwig Museum in Koblenz. Een prachtige verzameling met 80 inrō, een modeaccessoire voor Japanse mannen, wordt vanaf 23 september in het Museum voor Lakkunst in Münster gepresenteerd. Het Max Ernst Museum toont vanaf medio oktober voor het eerst in Europa een groot retrospectief van de New Yorkse kunstenares Ruth Marten. In samenwerking met het Gronings Museum laat het Staatliches Museum Schwerin werk zien van H.N. Werkman.

John Chamberlain – Bending spaces

Ludwig-Museum – Koblenz

De Amerikaanse kunstenaar John Chamberlain is vooral bekend om zijn sculpturen gemaakt van samengeperste en vervormde onderdelen van autocarrosserieën. De kunstenaar bewerkte roestig metaal net zolang tot het eruitzag als een in elkaar gefrommelde stapel papier. Glanzend chroom verhief hij tot waardevolle sculpturen en kleurige auto-onderdelen voegde hij samen tot kolossale wand-reliëfs. Naast het internationaal bekende sculpturale werk hield Chamberlain zich intensief bezig met fotografie. In deze tentoonstelling wordt uitvoerig aandacht aan de onderlinge wisselwerking tussen sculptuur en fotografie.

26 augustus t/m 21 oktober 2018

 

 

Nieuwe schenking inrō uit een privéverzameling

Museum für Lackkunst – Münster

Vanaf 23 september is een prachtige verzameling van 80 inrō te zien, die het Museum voor Lakkunst in Münster vorig jaar geschonken kreeg. Een inrō is een traditioneel Japans doosje dat mannen met een zijden koord aan hun gordel meedroegen. In de 16de eeuw werden ze gebruikt voor het opbergen van allerlei persoonlijke kleinigheden zoals medicijn, pijp en tabak, en schrijfgerei. De inrō werd vast onderdeel van de traditionele Japanse klederdracht van de mannen. In het begin werden ze eenvoudig met zwarte lak beschilderd maar vanaf het midden van de 17de eeuw werden het ware kunstwerkjes. Talrijke gespecialiseerde ateliers verhieven het maken van inrō tot een afzonderlijke tak van het Japanse lakhandwerk. De afgebeelde thema’s zijn onder andere planten en dieren met een symbolische betekenis, literaire onderwerpen, historische scènes en beroemde landschapsvoorstellingen.

 

 

Ruth Marten – Dream Lover

Max Ernst Museum – Brühl

Het Max Ernst Museum toont voor het eerst in Europa een groot retrospectief van de New Yorkse kunstenares en illustrator Ruth Marten (*1949). Zij is de laatste jaren internationaal bekend geworden met haar verrassende, deels grappige en deels subversieve overschilderingen van oud drukwerk. Ruth Marten begon in de jaren 70 als tattoo-kunstenares en was daarna als illustrator werkzaam voor verschillende uitgeverijen en Amerikaanse kranten. Na een omvangrijke serie die haar fascinatie voor haren als motief en textuur laat zien, ging ze in 2006 prenten, illustraties en ansichtkaarten van de afgelopen eeuwen overschilderen of voor collages gebruiken. In de tentoonstelling zijn zo`n 200 werken op papier, schilderijen en objecten uit bijna vijf decennia te zien.

14 oktober 2018 t/m 24 februari 2019

Pierre Soulages. Noir – Lumière

Ludwig Museum – Koblenz

Het werk van Pierre Soulages (*1919) geldt tot ver buiten Frankrijk als uniek door de radicale en consequente wijze waarop hij zich vrijwel uitsluitend aan de kleur zwart heeft gewijd. Al in de vroege jaren veertig van de vorige eeuw schildert de Franse kunstenaar abstract met grote gebaren en is hij in de ban van een bijna uitsluitend zwart palet. In hetzelfde decennium gaat hij zich ook met prentkunst bezig houden. Hij probeert verschillende zuren en andere grondstoffen uit om subtiele nuances van zwart of bruintinten tot stand te brengen. Zijn onvergelijkbare, tot een eigen essentie geworden zwart gebruikt hij voortaan als een sensibele tegenhanger van licht. Zo intensiveert hij het licht tot een krachtig gebaar. In de tentoonstelling worden artistieke betrekkingen en ontwikkelingen onderzocht en gerelateerd aan kunstopvattingen uit Frankrijk, Amerika, Duitsland en Azië.

Hot Printing H.N. Werkman en zijn sporen in het heden

Staatliches Museum – Schwerin

Op 10 april 1945, luttele dagen voor het einde van de Tweede Wereldoorlog, werd de Groningse drukker en graficus Hendrik Nicolaas Werkman (1882-1945) door de Duitse bezetters doodgeschoten. De omstandigheden waaronder hij de dood vond konden nooit helemaal worden opgehelderd. Pas na zijn dood werd zijn werk internationaal bekend. In de tentoonstelling zijn zowel het vrije werk als het experimentele typografische werk van de kunstenaar te zien. Bovendien wordt zijn werk in de historische context geplaatst, is er aandacht voor zijn inspiratiebronnen, wordt Werkmans betekenis als kunstvernieuwer verduidelijkt en worden zijn betrekkingen met de internationale avant-garde voor het voetlicht gebracht. De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met het Groninger Museum en het Kunstmuseum Spendhaus in Reutlingen.

9 november 2018 t/m 17 februari 2019

Kijk voor meer tentoonstellingen in Duitsland op www.tentoonstellingen-duitsland.nl.

 

 

 

Lees elke dag het laatste nieuws

Ontdek dagelijks gratis een samenvatting met het laatste toeristische nieuws van wereldwijde bestemmingen, hotels, vliegmaatschappijen en touroperators.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Comments are closed.