Going Back to Forget opent in TENT Rotterdam

Op donderdag 9 november opent de groepstentoonstelling Going Back to Forget rondom herinnering en de persoonlijke connectie met grotere geschiedenissen. De kunstenaars volgen de sporen van hun eigen familiegeschiedenis, om zo op zoek te gaan naar hun verwevenheid met de historische gebeurtenissen en migratiebewegingen die de wereld waarin ze vandaag leven hebben gevormd.

Parallel aan de tentoonstelling vinden er performances, workshops, een theatervoorstelling en video-experiment plaats.

Gedeelde interesse

Going Back to Forget weerspiegelt de groeiende gedeelde interesse van een jonge generatie in geschiedenis, culturele erfenissen en de grotere verbanden waar zij deel van zijn. Vaak is de connectie daarmee niet vanzelfsprekend gegeven. De kunstenaars gaan zelf op zoek naar verbindingen – door terug te gaan naar plekken waar hun familiegeschiedenis zich heeft afgespeeld, verhalen te hervertellen, of herinneringen levend te houden aan ervaringen waar hun ouders of grootouders soms niet of niet eerder over konden spreken. De persoonlijke zoektocht van elk van de kunstenaars resulteerde in werken waarin de kunst van het verhalen vertellen, rituele handelingen, materiële sporen, zintuiglijke impulsen als geur en smaak, schaduwbeelden en de eigen aanwezigheid terugkerende elementen zijn.

 

 

Zo volgt Sarojini Lewis (NL, 1984) de sporen van de migratiegeschiedenissen waarmee zij zelf is verknoopt. Dit brengt haar van Nederland naar Suriname, India, Engeland en Palestina. Zij portretteert zichzelf in de landschappen van haar voorouders en laat in videoperformances de culturen waarmee zij verbonden is hun sporen trekken op haar huid.

Het werk van Sandim Mendes (NL, 1986) wordt gemotiveerd door haar verlangen zich als erfgenaam in de Kaapverdiaanse cultuur in te weven. Zij graaft in de herinneringen van familieleden en vult leemtes in met haar eigen verbeelding. In een nieuwe installatie in TENT reconstrueert zij de verhalen waarmee haar grootvader als verhalenverteller geschiedenissen doorgaf en de toekomst van een leven elders voorzag.
In een indringend nieuw videowerk vindt Sara Rajaei (IR, 1976) in het perspectief van een kind een stem voor herinneringen aan een vijandige wereld waar niet over gesproken mocht worden. Met sterke mentale beelden weet Rajaei te getuigen van ervaringen waarvoor documentaire beelden tekort schieten. Kevin van Braak (NL, 1975) leerde in Indonesië wajangpoppen maken om het verhaal te kunnen verbeelden van zijn grootvader, die als krijgsgevangene werkte aan de Birma-spoorlijn. Het resultaat is een epische vertelling van een geschiedenis die we niet mogen vergeten, en tegelijkertijd een ceremonie die de geest van zijn grootvader helpt die geschiedenis los te laten.

 

 

Rabin Huissen (NL, 1972) maakt meer abstracte herinneringsbeelden. Tijdens reizen legt hij afdrukken vast van zijn eigen tijdelijke aanwezigheid, die hij ter plekke met zee- of rivierwater ontwikkelt. Huissen bewaart deze beelden in dozen, die hij alleen tijdens persoonlijke ontmoetingen met bezoekers opent. Zo maakt hij invoelbaar dat het delen van herinneringen een intieme, sociale gebeurtenis is.

Publieksprogramma

De belangstelling voor herinnering en de persoonlijke verwevenheid leeft ook onder andere makers. Onderdeel van Going Back to Forget is daarom een levendig parallel programma, met een lecture-performance door kunstenaar Sara Hamadeh, een boekpresentatie en discussie met kunstenaar Efrat Zehavi, een video-experiment door performancekunstenaar Nicola Unger en een solovoorstelling door theatermaker Abhishek Thapar, wiens moedige en ontroerende My Home at the Intersection de inspiratiebron vormt voor de titel van de tentoonstelling.

Kunsteducatie

Het kunstenaarsduo RoosWiesBlauw verzorgt gedurende de gehele periode een workshop waarin kinderen van groep 7 en 8 met onderwerpen uit de tentoonstelling aan de slag gaan en een eigen online hoorspel creëren.

Ontvang dagelijks het laatste nieuws

Ontdek elke dag gratis een samenvatting met het laatste nieuws en actuele events van wereldwijde bestemmingen. (en we sturen geen spam)

Comments are closed.