Het Bonnefantenmuseum presenteert Raymond Pettibon: A Pen of All Work

Op 1 juni 2017 opent in het Bonnefantenmuseum het omvangrijke retrospectief A Pen of All Work van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon. Het is voor het eerst sinds vijftien jaar dat Pettibon weer met een solotentoonstelling in Nederland is te zien.

Raymond Pettibon in zijn studio, 2017. Foto: George Etheredge

De tentoonstelling omvat ruim 700 werken uit de periode van de jaren ’60 tot heden, van kindertekeningen tot zijn meest recente werken op papier, allen gekenmerkt door de onlosmakelijke verbinding tussen tekst en beeld. De opening van Raymond Pettibon: A Pen of All Work is op 1 juni om 20.00 uur in het museum en is publiekelijk toegankelijk.

 

 

Raymond Pettibon: A Pen of All Work

Pettibon (1957, Tucson, VS) is onmiskenbaar een van de centrale figuren binnen de Amerikaanse hedendaagse kunst. Sinds het einde van de jaren ’70 vervaardigde de Amerikaanse kunstenaar meer dan 20.000 werken, uiteenlopend van tekeningen, kunstenaarsboeken en ontwerpen voor platenhoezen tot omvangrijke installaties. In de jaren ´80 genoot hij een status als cult-held in het circuit van de punkrock in Los Angeles. Zijn ontwerpen sierden de lp’s en flyers van legendarische bands als Sonic Youth en Black Flag. De overzichtstentoonstelling Raymond Pettibon: A Pen of All Work haalt een uitzonderlijk en invloedrijk oeuvre van Pettibon uit de schaduw van zijn punkverleden. De signatuur van zijn werk is een wisselwerking tussen beeld en tekst waarin historische reflectie, emotioneel verlangen, poëtische humor en krankzinnige kritiek tot uiting komen. Zo ook de titel van deze overzichtstentoonstelling. Afgeleid van een frase van de romantische Engelse dichter Lord Byron (1788 – 1824), ‘Mine is a pen of all work’, waarmee hij aangaf dat hij met zijn pen alle stijlen en genres beheerste.

Deze unieke en indrukwekkende verzameling kunstwerken geeft een inkijk in de geest van een van de meest invloedrijke en visionaire Amerikaanse kunstenaars van deze tijd. Pettibon wijst permanent op bekende en vergeten verhalen, terwijl hij een expressieve benadering van kleur, lijnen en gebaren gebruikt om complexe emotionele gevoelens uit te lokken.

 

 

Publicatie

Bij de tentoonstelling is een rijk geïllustreerde Engelstalige catalogus beschikbaar, met daarin een interview met Raymond Pettibon door Massimiliano Gioni en bijdragen van Benjamin Buchloh, Gary Carrion-Murayari, Sarah Lehrer-Graiwer, Francis Stark en Lynne Tillman. Het Bonnefantenmuseum publiceert daarnaast eind juni een Nederlandstalig cahier met een essay van Stijn Huijts en overzichtsbeelden van de tentoonstelling in Maastricht.

Bonnefantenmuseum en Raymond Pettibon

Het Bonnefantenmuseum zet met deze tentoonstellingen een volgende stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten in de programmering, met een herkenbare oriëntatie op de ‘verborgen canon’. Raymond Pettibon: A Pen of All Work sluit naadloos hierbij aan. De kunstenaar stelt in kunsthistorisch opzicht de grenzen tussen ‘inside’ en ‘outside’ ter discussie. Daarnaast wordt zijn werk zelden in Nederlandse kunstinstellingen getoond en is hierdoor nog relatief onbekend bij het grote publiek.

 

 

Ontvang dagelijkse het laatste nieuws

Ontdek elke dag een samenvatting met het laatste nieuws en actuele events van wereldwijde bestemmingen in je inbox. (en we sturen geen spam)

Comments are closed.